Článok

Nový album Borisa Lenka stavia do popredia raritnú akordeónovú hudbu pre mládež

Dramaturgia nového titulu vydavateľstva Real Music House je jednoduchá, no sofistikovaná. Album Když ťe vidím, má panenko prináša poslucháčom skladby, ktoré sú primárne určené študentom umeleckých škôl, hoci mnohé z nich by náročnosťou obstáli aj v umeleckom prednese skúsených muzikantov. Hudobná novinka je sondou do detskej literatúry pre fascinujúci nástroj – akordeón.  

Borisa Lenka netreba hudobnej obci veľmi predstavovať. Všestranný hudobník so záberom od klasického repertoáru cez “presahové“ projekty (Požoň sentimentál, ALEA, Chassidic Songs, Polajka) až po jazz (Triango), je tiež novátorom v oblasti dramaturgie, najmä premiérovaním nových slovenských diel (Zeljenka, Iršai, Zagar, Kupkovič, Burlas, a iní) a priekopníkom uvádzania diel Astora Piazzollu u nás. Bohatý umelecký životopis interpreta dopĺňa pedagogické pôsobenie na VŠMU v Bratislave. Lenkova, už v poradí tretia nahrávka študentskej literatúry poukazuje na potreby vychádzajúce z jeho pedagogického života – upriamiť pozornosť na nevšednú akordeónovú tvorbu pre študentov umeleckých škôl a obohatiť ju tak o diela prevažne slovenských a českých skladateľov. „V posledných rokoch sa venujem nahrávkam detskej a stredoškolskej literatúry, najmä dielam slovenských a českých skladateľov, ale aj dielam Bacha či Clementiho. Označenie „detská” či „stredoškolská” je niekedy zavádzajúce, pretože mnohé skladby sú výzvou aj pre dospelých, napríklad Hurtove Capriccia alebo skladby Boumila Bláhu či Jaroslava Ježka,“ vysvetľuje Lenko. 

CD predstavuje kompletné zbierky česko-slovenských autorov 20. storočia – Václava Trojana, Jaroslava Hurta, Jindřicha Feldu, Štěpána Raka, Václava Riedlbaucha 
a výbery zo zbierok Jaroslava Ježka a Boumila Bláhu. „Veľmi inšpiratívne bolo štúdium 43 Lidových písní a koled Václava Trojana z roku 1973. Jeho kompozičné majstrovstvo ma udivovalo pri každej skladbe. Zaujímavé a premyslené je aj radenie týchto skladieb, kde sú v závere zbierky pridané vianočné kresťanské piesne,“ opisuje Lenko. Jedným z najpozoruhodnejších českých autorov nahrávky je Jaroslav Ježek. Album zachytáva autorove úpravy piesní zo spolupráce s Janom Werichom a Jiřím Voskovcom v Osvobozenom divadle. Ich skladby zasa pozoruhodne pre akordeón upravil Jaroslav Hurt. V Capricciách Hurta sa odráža kompozičné majstrovstvo a cit pre špecifiká a možnosti akordeónu. Deväť drobných skladieb pre deti s názvom Akordeonek vzniklo spojením kompozícií trojice autorov Václav Riedlbauch (Bábky), Štěpán Rak (Zvieratká) a Jindřich Feld (Hračky). Skladby Bohumila Bláhu nadchnú poslucháča svojou nápaditosťou a jazzovou znalosťou. „Jeho poznanie možností akordeónu prináša prirodzený zvuk i farbu a je zrejmé, že postupy, melódie a sadzby boli tvorené špeciálne pre tento nástroj. Je smutné, že skladby z toto CD sa až na pár výnimiek nehrajú často. Zmyslom tejto nahrávky preto pochopiteľne bola aj ich popularizácia,“ uzatvára Lenko. Nahrávka vznikala v domácom prostredí, pod výsledný zvuk sa podpísalo štúdio Real Music House. Realizáciu albumu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenie. Partnermi vydavateľstva sú aj SOZA, Hudobný fond, Nadácia Mesta Bratislava, Nadácia SPP a BSK. „Boris Lenko patrí k dlhoročným interpretom vydavateľstva Real Music House a okrem toho je naším blízkym priateľom. Je to špičkový hudobník aj skladateľ. Ako vydavateľstvo sme hrdí na to, že je verný našej značke. Jeho najnovšia nahrávka v sebe spája dva silné svety jeho umeleckej cesty. Interpretačný a ten pedagogický. Je to krásna nahrávka s intímnou atmosférou. Srdečne ju odporúčame,“ dodáva k novinke Robert Pospiš, spoluzakladateľ vydavateľstva Real Music House.