Real Music House Academy

Špičkoví lektori z bohatej databázy vydavateľstva Real Music House budú mať vďaka unikátnym podmienkam priestor ponúknuť svojim študentom koncentrované vedomosti o danom nástroji. Po dlhodobom pôsobení na slovenskej hudobnej scéne sa vydavateľstvo Real Music House rozhodlo založiť jedinečnú platformu hudobného vzdelávania. Vysoké renomé interpretov, žánrová pestrosť, dôraz na modernú formu vzdelávania. Hlavným zámerom projektu Real Music House Academy je priniesť atraktívnu formu praktického hudobného vzdelávania.


#1 WORKSHOP / NIKOLAJ NIKITIN – HUDOBNÁ IMPROVIZÁCIA

Workshop bude interaktívny. Záujemcov budeme postupne zapájať do tvorivého procesu a jednoduchými úlohami. Záverom zahráme ucelené skladby postavené na hudobnej improvizácii s aktívnymi účastníkmi workshopu.

• Sólová improvizácia • Kolektívna improvizácia • Improvizácia ako hudobná komunikácia medzi interpretmi • Improvizácia ako tvorivý proces a kompozícia v reálnom čase • Improvizácia a intuícia • Inšpirácia, fantázia

Improvizácia je umelecký, interpretačný, tvorivý proces v reálnom čase. Vyžaduje značnú mieru predstavivosti a kreativity. Potrebuje interpreta, ktorý je pozorným poslucháčom s analytickým myslením, no zároveň má tvorivého ducha. Rozvíjať improvizačné schopnosti je ideálne súčasne s výučbou hry na nástroji. Je prejavom skutočnej slobody v hudbe, ktorá je vždy jedinečná a originálna. Pole možností využitia improvizačných schopností je dnes v hudobnej praxi veľmi široké. Dlhodobo sa stierajú hranice medzi jednotlivými hudobnými štýlmi a aj samotní interpreti musia ovládať mnohé techniky a spôsoby hry, ktoré sa už dlhodobo vymykajú štandardu „klasického“ interpreta. Tak, ako je dôležité od začiatku rozvíjať detský talent metodicky a systematicky v rámci zručností ovládania hudobného nástroja, rozvoja hudobné sluchu, rytmu, či teórie hudby, je dôležité formovať aj improvizačné schopnosti spojené s predstavivosťou, kreativitou a fantáziou.

Nikolaj Nikitin (1983) je bratislavský hudobník a pedagóg. Od detstva hrá na drevené dychové nástroje. Absolvoval hru na klarinete a saxofóne na konzervatóriu a teóriu hudobného umenia na VŠMU. Popri tom navštevoval súkromné hodiny džezovej improvizácie u Harry Sokala a Andy Middletona. Neskôr začal hrávať s poprednými slovenskými hudobníkmi a v roku 2012 vydal debutové CD Personal Suite (RMH 2012) s legendami slovenského džezu (Gabriel Jonáš, Jozef Dome a Juraj Griglák). Nasledovala spolupráca s americkým hráčom na trubku Patchesom Stewartom, ktorá priniesla ďalšie dva autorské albumy ( New Winter Stories a Music for Boys and Girls). Po tomto období prišli roky hudobného experimentovania a objavovania nových zvukových a improvizačných možností. Dvoj album vychádzajúci z hudby Leoša Janáčka: Tales from My Diary, je prácou dvoch tvorivých tímov (Polajka a NN ensemble), a bol nominovaný na hudobný počin roka v rámci hudobných cien Radio head Awards. Na tomto albume účinkuje aj štýlotvorný improvizátor Miroslav Vitouš. Na rad prišiel experimentálny album s ideami vývarníka Martina Gerboca a hudobno – producentskou dvojicou Robertom Pospišom a Martinom Sillayom (EXXPPNNSS ensemble). Pospiš a Sillay stoja producentsky za všetkými Nikitinovými albumami.
Ich ďalším spoločným hudobným počinom bola pocta skladateľovi Jánovi Cikkerovi (CD Ján Ciker 105).
Návratom k akustickému džezu je album Altar ( RMH 2017), ktorý je spoločným dielom Nikitina a Ľuboša Šrámeka. Album dostal živú koncertnú podobu v spoločnosti Miroslava Vitouša a Klemensa Marktla.
V súčasnosti pôsobí Nikitin ako externý doktorand a zamestnanec na katedre hudobnej výchovy pedagogickej fakulty UK, kde sa zameriava na hudobnú improvizáciu. Okrem vlastných projektov je členom Cluster ensemble a príležitostne hrá s VENI ensemble. Koncertne pôsobí doma i v zahraničí. V roku 2017 reprezentoval s Hankou Gregušovou a Ľubošom Šrámekom Slovesnko v Ottawe s albumom altar, a ako člen Cluster ensemble odohral sériu koncertov v NYC. Pedagogickej činnosti sa venuje aj na dvoch základných umeleckých školách. Ako lektor pôsobil na viacerých tvorivých kurzoch zameraných na hudobnú improvizáciu.


#2 WORKSHOP / ROBERT POSPIŠ, MARTIN SILLAY – HUDOBNÁ PRODUKCIA A MIXOVANIE

Workshop bude interaktívny. Záujemcov budeme postupne zapájať do tvorivého procesu a jednoduchými úlohami. Chýbať nebudú ani ukážky z albumov vydavateľstva Real Music House a ich následná analýza. Výsledkom workshopu by malo byť získanie základných vedomostí o nahrávacom procese. Dôležitou súčasťou workshopu bude diskusia so zúčastnenými hudobníkmi a hudobnými profesionálmi.

Hudobné štúdio ako autonómny priestor na hudobnú tvorbu. Dvaja skúsení a oceňovaní producenti vysvetlia účastníkom workshopu na čo sa sústrediť počas nahrávacieho procesu. Fenomén tvorby v nahrávacom štúdiu je v našej krajine stále mimoriadne podceňovanou témou. Na základe bohatých skúseností z nahrávania s elitami domácej, ale aj zahraničnej hudobnej scény, vysvetlia Robert Pospiš a Martin Sillay tie najdôležitejšie piliere dobre nahratej nahrávky. Na čo sa sústrediť počas nahrávania? Ktoré obavy sú opodstatnené a ktoré zbytočné? Aká je úloha hudobného producenta? Akú veľkú úlohu zohráva kvalitná postprodukcia nahrávky? To sú základné témy workshopu Roberta Pospiša a Martina Sillaya.

Robert Pospiš & Martin Sillay

Aktívni interpreti, producenti oceňovanej slovenskej hudby a zakladatelia uznávaného vydavateľstva Real Music House. Na svojom konte majú osem autorských albumov a viac ako sedemdesiat nosičov s ich producentským a zvukovým podpisom. Albumy hudobnej dvojice Robert Pospiš & Martin Sillay sa pravidelne dostávajú na prvé priečky ankiet o najlepšie slovenské albumy.

#3 WORKSHOP / EVA ŠUŠKOVÁ – ROZŠÍRENÉ VOKÁLNE TECHNIKY

Na workshope spoznáme prelomovú vokálnu literatúru zo šesťdesiatych rokov 20. storočia, ktorá významne obohatila paletu výrazových a interpretačných prostriedkov nielen pre školených spevákov, ale aj pre hercov, či zainteresovaných amatérov.

Pracovať budeme s nasledujúcimi dielami:
John Cage: Aria (1958)
Luciano Berio: Sequenza III (1965)
Cathy Berberian: Stripsody (1966)
Notový materiál bude k dispozícii.

Workshop je vhodný pre spevákov, hercov, pedagógov, ale aj pre amatérov, ktorí majú k vokálnemu prejavu pozitívny vzťah a radi si rozšíria svoje obzory o vokálnej interpretácii.

Sopranistka Eva Šušková je výraznou a neprehliadnuteľnou osobnosťou klasickej i progresívnej vokálnej scény nielen na Slovensku. Paralelne s opernou a koncertnou interpretáciou čoraz viac rezonujú v širšej i odbornej verejnosti jej autorské projekty, v ktorých uplatňuje širokú paletu vokálnych interpretačných prostriedkov. Je to napríklad séria projektov secret VOICE, v ktorých sa vzdáva harmonického podkladu a pracuje so sprievodom obligátnych melodických a rytmických nástrojov, resp. s elektronikou, scénické stvárnenia klasickej piesňovej literatúry (Babylonská veža; Shaped songs; Symptóm: Dieťa), alebo projekty pre deti (Človekofón; tleSKOKrik). Vo vydavateľstve Real Music House participovala na CD nahrávkach: Lento Ad Astra (2013); Rio Danubio (2014); secret VOICE electric(2016); Ján Cikker 105 (2016); Lexikón chladu (2017) a Exodus (2017).

Eva Šušková interpretuje skladbu Sequenza III o Luciana Beria:
https://www.youtube.com/watch?v=Q5H1Vnf9bi0


#4 WORKSHOP / JOZEF LUPTÁK – HRA NA VIOLONČELO

Jozef Lupták

Jedna z osobností profilujúcich slovenskú hudobnú scénu. Absolvent VŠMU v Bratislave a Royal Academy of Music v Londýne (R. Cohen). Realizoval viacero CD nahrávok (o. i. Bachove Suity pre sólové violončelo, projekt Cello spájajúci výtvarné umenie a súčasnú hudbu inšpirovanú tvorbou J. S. Bacha, premiéry diel V. Godára, live záznam recitálu v Londýne), stál pri zrode početných diel súčasných autorov. Je spoluzakladateľom súboru Opera Aperta, iniciátorom a umeleckým riaditeľom festivalu Konvergencie. Pravidelne koncertuje na pódiách v Európe i zámorí, vedie majstrovské kurzy. Okrem klasickej hudby sa venuje tiež improvizácii a alternatívnym hudobným projektom (o.i. Chasidské piesne s akordeonistom B. Lenkom, huslistom M. Valentom a rabínom B. Myersom, afterPHURIKANE).

www.jozefluptak.com


Formulár na prihlásenie na workshop

Workshopy prebiehajú v mesiaci december v priestoroch spoločnosti Real Music House na Košickej ulici č.37 (bývalá budova Cvernovky). Po vyplnení formulára Vás budeme kontaktovať a potvrdíme účasť na workshope. V prípade iných otázok nám napíšte na info@realmusichouse.sk

Tešíme sa na Vašu účasť.

  • Účastnícky poplatok: 20 Eur
  • Dĺžka workshopu: 2 hodiny
  • Maximálny počet účastníkov: 6 osôb
  • Účastnícky poplatok: 10 Eur – v prípade pasívneho účastníka kurzu – Hra na violončelo (uveďte do poznámky).
Prosím zadajte emailovú adresu a budeme Vás čoskoro kontaktovať.